23-6-2020
Het wordt warm de komende dagen - volg onderstaande instructies op

Algemene tips voor sporten bij warm weer:

 

·        Smeer je een half uur voor de training  goed in met zonnebrand factor 30 om verbranding tegen te gaan. 

·        Start rustig aan zodat je lichaam aan de warmte kan wennen. En stop als je lichaam het laat afweten. 

 

·        Zorg dat je goed eet en drinkt en weet wat je doet. Gewoon minder hard, minder gek en minder veel.

 

·        Drink voldoende, zowel voor, tijdens als na de training met grote slokken per keer. Zorg ook dat je genoeg water meeneemt naar de training. Aan alleen één bidon heb je in de hitte niet genoeg. Met Isotone sportdrank krijg je je voorraad energie, vitaminen en mineralen sneller op peil. 

 

·        Pas je kleding aan de weersomstandigheden aan. Draag goede warmte- en vochtregulerende kleding. Ook een pet kan handig zijn om je hoofd te beschermen. Een oplopende lichaamstemperatuur in combinatie met een hoge luchtvochtigheid zorgt voor achteruitgang van je prestaties en vergroot de kans op kramp, flauwvallen of een zonnesteek.

 

·        Water over het hoofd gooien of een natte handdoek in de nek leggen, koelt goed af. Ook kun je je shirt nat maken. 

 

·        Smeer je (minstens een half uur van tevoren) in met genoeg zonnebrandcrème voordat je gaat sporten.

 

·        Luister naar je lichaam. Het kan heel goed zijn dat je bij warme omstandigheden mindere prestaties levert dan normaal, je hartslag stijgt namelijk sneller. Als je je niet lekker voelt, stop dan of neem even een pauze. Vooral ongetrainde mensen moeten er rekening mee houden dat ze waarschijnlijk minder lang of minder intensief kunnen trainen dan normaal.

 

 

Tips voor trainers:

 

·        Bouw de training rustig op zodat de kinderen kunnen wennen aan inspanning bij warm weer.

 

·        Zorg dat er in ieder geval elk kwartier een drinkpauze in wordt gelast die voldoende is om een paar grote slokken te drinken. 

 

·        Zorg dat je een technische (minder intensieve) oefening niet langer laat duren dan 12 minuten achter elkaar (tussendoor minimaal 1 minuut rust) je kan de oefening daarna hervatten maar houd dan nog steeds de 12 minuten aan.

 

·        Zorg dat je een intensieve oefening niet langer laat duren dan 6 minuten achter elkaar (tussendoor minimaal 1 minuut rust) je kan de oefening daarna hervatten maar houd dan

nog steeds de 6 minuten aan. Houd dit ook zeker aan bij een partijvorm.

 

·        Zonnesteek herkennen en behandelen. Extreme vermoeidheid, duizeligheid, hoofdpijn en extreem zweten zijn symptomen van een zonnesteek. Behandeling bij een zonnesteek bestaat uit het stoppen met spelen, direct een glas isotone sportdrank drinken en het lichaam koelen met behulp van ijs in de liezen, onder de oksels en rond de hals.